Επιτομή:
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία μελετώνται οι προδιαγραφές της μελέτης ορατότητας οδών με απώτερο
στόχο την ασφαλή λειτουργία των οδών. Αρχικά γίνεται μια αναλυτική παρουσίαση των γενικών
στοιχείων σχεδιασμού οδών, δηλαδή των ταχυτήτων, της οριζοντιογραφίας, της μηκοτομής, της διατομής
και του μήκους ορατότητας, το οποίο αποτελεί και το κύριο αντικείμενο μελέτης.
Το μήκος ορατότητας αποτελεί σημαντικό στοιχείο για τον γεωμετρικό σχεδιασμό οδών και ορίζεται από
το τμήμα της οδού που εκτίθεται στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Η δυνατότητα των οδηγών να έχουν
ορατότητα και να μπορούν να αντιληφθούν ένα εμπόδιο ή μια ενδεχόμενη σύγκρουση οχημάτων είναι
ιδιαίτερα σημαντική για την ασφαλή λειτουργία των οδών.
Η ασφάλεια της κυκλοφορίας και η ποιότητα της κυκλοφοριακής ροής απαιτούν την ύπαρξη επαρκών
μηκών ορατότητας, προκειμένου να είναι δυνατή η έγκαιρη ακινητοποίηση ενός οχήματος (απαιτούμενο
μήκος ορατότητας για στάση), η ασφαλής προσπέραση (απαιτούμενο μήκος ορατότητας για
προσπέραση), η έγκαιρη ακινητοποίηση προς αποφυγή σύγκρουσης (απαιτούμενο μήκος ορατότητας για
συνάντηση), καθώς και η ασφαλής εξέλιξη της απόφασης του οδηγού για αλλαγή πορείας (μήκος
ορατότητας για απόφαση).
Βάσει της παρούσας συγκριτικής αξιολόγησης, κατά το σχεδιασμό οδών, είναι κρίσιμο να εφαρμόζουμε
τις αρχές τόσο των ΟΜΟΕ-Χ όσο και της AASHTO, προσαρμόζοντας τις απαιτήσεις μήκους ορατότητας
ανάλογα με την ταχύτητα σχεδιασμού, τις τοπικές γεωγραφικές συνθήκες και τη λειτουργία του δρόμου.
Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην εξασφάλιση της ασφαλούς κυκλοφορίας των οχημάτων,
προσφέροντας επαρκή μήκη ορατότητας και μειώνοντας τους κινδύνους από ξαφνικές αποφάσεις ή
εμπόδια.
Ανάλογα με τον Κανονισμό που ακολουθείται, υπάρχουν διαφορετικές απαιτήσεις για την ορατότητα.
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία πραγματοποιείται συγκριτική αξιολόγηση των μηκών ορατότητας
σύμφωνα με διάφορους Κανονισμούς, προκειμένου να διερευνηθούν οι μεταξύ τους διαφορές.
Σκοπός της εν λόγω εργασίας είναι η σύγκριση των κατηγοριών μήκους ορατότητας – για στάση,
απόφαση, συνάντηση και προσπέραση – η οποία, όπως αποδείχθηκε, αποκαλύπτει σαφή τάση στην
αύξηση της απαιτούμενης απόστασης ανάλογα με την πολυπλοκότητα της κατάστασης
Abstract
In this thesis, the specifications of the road visibility study are examined with the ultimate goal of ensuring
the safe operation of roads. Initially, a detailed presentation is made of the general elements of road
design, namely speeds, horizontal alignment, longitudinal profile, cross-sections, and sight distance, which
is the main subject of this study.
Sight distance is a significant element in geometric road design and is defined by the section of the road
exposed to the driver’s field of vision. The ability of drivers to have visibility and perceive an obstacle or a
potential vehicle collision is particularly important for the safe operation of roads.
Traffic safety and the quality of traffic flow require sufficient sight distances to ensure that a vehicle can be
stopped in time (required stopping sight distance), a safe overtaking maneuver can be made (required
passing sight distance), timely stopping to avoid a collision (required meeting sight distance), and the safe
execution of a driver’s decision to change direction (decision sight distance).
Based on this comparative evaluation, when designing roads, it is critical to apply the principles of both the
Greek Road Design Guidelines (ΟΜΟΕ-Χ) and AASHTO, adjusting the sight distance requirements according
to design speed, local geographical conditions, and the road’s function. Priority must be given to ensuring
the safe movement of vehicles by providing adequate sight distances and reducing the risks from sudden
decisions or obstacles.
Depending on the regulation followed, there are different requirements for sight distance. In this thesis, a
comparative evaluation of sight distances is carried out according to various regulations in order to
investigate their differences.
The purpose of this study is to compare the categories of sight distances—stopping, decision, meeting, and
passing—which, as demonstrated, reveal a clear trend of increasing required distance depending on the
complexity of the situation